CO WIDZISZ, PATRZĄC NA DZIEŁO SZTUKI?

Nie ma jednej odpowiedzi na wyżej postawione pytanie. Co więcej, ilość pytań mnoży się w miarę poznawania coraz to nowych zagadnień dotyczących sztuki, artystów i twórczości: czy rzemiosło może być sztuką? Czy artystę obowiązuje innowacyjność? Co obraz mówi o swoich czasach? I – czy mówi prawdę?

 

ARTLEKCJA nie jest wykładem z historii sztuki, ale próbą aktywnego poszukiwania odpowiedzi i tworzeniem nowych pytań.


Zapraszamy do wspólnego odkrywania sztuki!

SZKOŁA PODSTAWOWA

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam! Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami w XX wieku i dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały (można także przynieść swoje wycinanki lub materiały).
Smaki ukryte w obrazach i obiektach sztuki użytkowej: jak jedzono przed stuleciem, do czego mogła służyć srebrna łyżka, a do czego srebrny nóż?
Co to znaczy „olej na płótnie?” Wspólne badanie materiałów, tworzyw i technik malarskich i sztuki użytkowej

GIMNAZJUM

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam! Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami XX wieku oraz dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały (można także przynieść swoje wycinanki lub materiały).

Kwestie techniczne, czyli co to jest białe złoto? Warsztaty poświęcone porcelanowej sztuce użytkowej. Co to jest porcelana? Dlaczego nazywano ją "białym złotem"? Jak się ją wytwarza i dlaczego tak późno powstały wytwórnie w Europie? Jak dekorować wypalone powierzchnie? W części praktycznej uczniowie będą mieli okazję zaprezentować własne pomysły na dekorację porcelany.

Natura w sztuce: przyroda źródłem inspiracji artystów. Morze, kompozycje kwiatowe, krajobraz leśny to główne motywy pejzaży oraz martwych natur analizowanych w czasie zajęć. Uczniowie poznają również symboliczne znaczenie niektórych roślin oraz zjawisk przyrodniczych.         

Mitologia w sztuce, czyli przedstawienia mitycznych bohaterów i wydarzeń oraz ich znaczenia na podstawie zasobów galerii i obrazów znanych z historii sztuki.

Realizm czy impresjonizm: o różnych sposobach ujęcia świata przedstawionego w malarstwie.

Ile zastosowań znajdzie srebra łyżka? Kto używał tremblezy? Poznanie zapomnianych sprzętów codziennego użytku na przykładzie porcelany i srebra z zasobów galerii.

Kto da więcej? Czyli o rynku sztuki. Uczestnicy zajęć poznają mechanizmy funkcjonowania rynku sztuki, a w części warsztatowej zajęć praktycznie wykorzystają zdobytą wiedzę.

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam! Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami w XX wieku i dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały.
 
Dawna sztuka zdobnicza: fascynujący świat starych wyrobów jublilerskich i drobnych obiektów sztuki dekoracyjnej z końca XIX lub początku XX wieku! Na przykładzie niewielkich precjozów poznamy wyrafinowane sposoby opracowania srebra, łączenia materiałów takich jak masa perłowa lub kamienie szlachetne, a także dowiemy się, jak różnorodne zastosowanie znajdowały obiekty, w których doskonale łączą się funkcje użytkowe i zdobnicze...
 
Jak czytać naczynia? Wykład i zajęcia praktyczne o znakach na srebrze i porcelanie  i ich zmianach na przestrzeni dziejów.
 
Co mówi obraz o swoich czasach? Na przykładzie dzieł romantycznych, klasycystycznych, realistycznych czy impresjonistycznych uczymy rozpoznawać chronologię epok i stylów.