CO WIDZISZ, PATRZĄC NA DZIEŁO SZTUKI?

 

Nie ma jednej odpowiedzi na wyżej postawione pytanie. Co więcej, ilość pytań mnoży się w miarę poznawania coraz to nowych zagadnień dotyczących sztuki, artystów i twórczości: czy rzemiosło może być sztuką? Czy artystę obowiązuje innowacyjność? Co obraz mówi o swoich czasach? I – czy mówi prawdę? ARTLEKCJA nie jest wykładem z historii sztuki, ale próbą aktywnego poszukiwania odpowiedzi i tworzeniem nowych pytań. 

Zapraszamy do wspólnego odkrywania sztuki!

SZKOŁY PODSTAWOWE (klasy I-III)

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam!

Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami oraz dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały! 
 
Smaki ukryte w obrazach i obiektach sztuki użytkowej.

Jak jedzono 100 lat temu? Czemu najchętniej używano srebrnych sztućców? Co to znaczy "olej na płótnie"? Wspólnie zbadamy materiały oraz techniki malarskie i sztuki użytkowej.

SZKOŁY PODSTAWOWE (klasy IV-VIII)

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam!

Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami oraz dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały! 

Kwestie techniczne, czyli co to jest białe złoto?

Warsztaty poświęcone porcelanowej sztuce użytkowej. Co to jest porcelana? Dlaczego nazywano ją "białym złotem"? Jak się ją wytwarza i dlaczego tak późno powstały wytwórnie w Europie? Jak dekorować wypalone powierzchnie? W części praktycznej uczniowie będą mieli okazję zaprezentować własne pomysły na dekorację porcelany.

Realizm czy impresjonizm?  

Opowieść o różnych sposobach ujęcia świata przedstawionego w malarstwie.

Ile zastosowań znajdzie srebra łyżka? Kto używał tremblezy?

Poznanie zapomnianych sprzętów codziennego użytku na przykładzie porcelany i srebra z kolekcji galerii. 

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Propozycje tematów:

Rosenthal: zrób to sam! Warsztaty skoncentrowane na poszukiwaniu własnych rozwiązań formalnych i pomysłów na porcelanę. Uczestnicy odkrywają związki między artystycznymi trendami w XX wieku i dekoracją i formą porcelany, a także projektują własne propozycje zdobień i modeli. Zapewniamy potrzebne materiały.
 
Dawna sztuka zdobnicza: fascynujący świat starych wyrobów jublilerskich i drobnych obiektów sztuki dekoracyjnej z końca XIX lub początku XX wieku! Na przykładzie niewielkich precjozów poznamy wyrafinowane sposoby opracowania srebra, łączenia materiałów takich jak masa perłowa lub kamienie szlachetne, a także dowiemy się, jak różnorodne zastosowanie znajdowały obiekty, w których doskonale łączą się funkcje użytkowe i zdobnicze...
 
Jak czytać naczynia? Wykład i zajęcia praktyczne o znakach na srebrze i porcelanie  i ich zmianach na przestrzeni dziejów.
 
Co mówi obraz o swoich czasach? Na przykładzie dzieł romantycznych, klasycystycznych, realistycznych czy impresjonistycznych uczymy rozpoznawać chronologię epok i stylów.