W ostatni wtorek maja, tuż przed długim weekendem, odbył się drugi z serii wykładów towarzyszących wystawie Tajemniczy Ogród. Martyna Kliks opowiedziała zgromadzonym Gościom historię malarskiej miłości Holendrów do kwiatów.

1 3

Mimo upału Artykwariat wypełnił się po brzegi, tylko nieliczne miejsca pozostały wolne. Część osób przyciągnęły tytułowe kwiaty – motyw przewodni wystawy, część zainteresowana była zjawiskiem tulipomanii, a inni przyszli zaciekawieni tym, co wspólnego ma Piet Mondrian, twórca neoplastycyzmu, z malarstwem kwiatowym.

Opowieść rozpoczęła wraz z początkiem XVII wieku kiedy Holandią zawładnęła tulipanowa gorączka. Szybko bogacące się społeczeństwo holenderskie chętnie inwestowało w luksusowe produkty jakimi w tym czasie były cebulki tulipanów. Handel dynamicznie się rozwijał, a cebulki, szczególnie te rzadkie, osiągały niewyobrażalnie wysokie ceny. Rynek gwałtownie załamał się na przełomie lat 1636 i 1637. Tulipomania trwała krótko, ale jej echa wyraźnie widoczne są zarówno w barokowym jak i późniejszym malarstwie niderlandzkim.

Zrzut ekranu 2018 06 04 09.27.08
Zrzut ekranu 2018 06 04 09.27.13

Podczas wykładu przyglądaliśmy się martwym naturom kwiatowym Willema van Aelsta i Rachel Ruisch, w których pamięć tulipomanii jest wciąż żywa. Przenieśliśmy się na moment do Francji, by zobaczyć jak Gerard van Spaendonck uczy francuskich artystów malować kwiaty, a Georgius van Os zdobi porcelanę z Sevres.

Zrzut ekranu 2018 06 04 09.27.46

Na dłużej zatrzymaliśmy się przy kwiatowej twórczości Vincenta Van Gogha. Van Gogh wykonywał liczne studia kolorystyczne kwiatów, eksperymentował z natężeniem barw. Doceniał walory estetyczne i dekoracyjne kwiatów. Przykładem może być seria przedstawiająca bukiet słoneczników. Van Gogh przeznaczył ją do dekoracji tzw. Żółtego Domu w Arles, w którym mieszkał i pracował.

Zrzut ekranu 2018 06 04 09.28.03

Kolejnym bohaterem wykładu był Piet Mondrian, artysta, który znany jest przede wszystkim ze swojej twórczości abstrakcyjnej. My, obejrzeliśmy jego nastrojowe, impresjonistyczne obrazy kwiatów i dokładne rysunki nawiązujące bezpośrednio do ilustracji roślin z XVII wieku. Badacze w kwiatowych pracach Mondriana widzą dopełnienie jego malarstwa abstrakcyjnego, w którym realizował się formalnie. Emocjonalną satysfakcję dawało mu malarstwo i grafika kwiatowa.

Zrzut ekranu 2018 06 04 09.28.07

Post scriptum wykładu to prace współczesnych artystów holenderskich silnie nawiązujących, zarówno formalnie jak i stylistycznie do twórców niderlandzkiego baroku. Henk Helmantel zaprasza widza do dyskusji o przeszłości i przyszłości, używa znanych motywów malarskich, ale modyfikuje je na potrzeby swojej sztuki (tak jak dzieje się to w przypadku sportretowanego głogu- owoców a nie jak na wielu obrazach z epoki – kwiatów).

Zrzut ekranu 2018 06 04 09.28.42

Bas Meeuws, fotograf, tworzy złożone kompozycje kwiatowe – nie kopiuje bukietów, układa je z poszczególnych, osobno sfotografowanych kwiatów. Artysta powraca do symbolicznej funkcji kwiatów, w swojej pracy Bukiet słoneczników, za pomocą znaczeń kwiatów stworzył całą opowieść o tragedii lotniczej z 2014 roku.

Zonnebloemenboeket 2014 150x90 cm 614x1024 1

Nie sposób ująć całą kwiatową historię malarstwa niderlandzkiego w jednej opowieści. Mamy nadzieję, że ciekawość zebranych została choć w części zaspokojona (z powykładowych rozmów w kuluarach wynikało, że tak!) i że nasi Goście spędzili miło czas słuchając o niesłabnącej, mimo upływu czasu i zmieniających się trendów, miłości Holendrów do kwiatów.

2 4

Na kolejny wykład zapraszamy w czwartek 7 czerwca o godz. 19.00. Tomasz Michalik, doświadczony ogrodnik i pasjonat ogrodnictwa spojrzy na naszą wystawę wzrokiem specjalisty i odkryje wszystkie botaniczne tajemnice naszego artykwariatowego ogrodu. Więcej informacji tutaj: https://www.facebook.com/events/207324029884778/

Podobne wpisy